"De Diefte" in cinema Albert!


DE DIEFTE


“Zijn de Rechtvaardige Rechters wel zo spoorloos als men laat uitschijnen, en wie heeft er belang bij dat het mysterie blijft?”

Klik op een vertoninguur en reserveer nu je plaatsen
:


don. vr. di. wo. zat. zon. di.
08/01 09/01 13/01 14/01 17/01 18/01 20/01
20u00*
20u00 20u00 20u00 20u00 16u00 14u30
*première op 8 januari met regisseur Raf De Graeve!

De aan lager wal geraakte en onfortuinlijke zestiger Hubert Verhoeven gaat op zoek naar de stamboom van zijn familie. Hij klopt daarvoor aan bij de archivaris van Wetteren, Isabelle Trio. Zo komt hij bij zijn grootvader Emiel terecht die in de jaren van ‘de diefte’ koster was in de Sint-Gertrudiskerk van Wetteren. Via een dagboek ontdekt Hubert wat er zich toen allemaal heeft afgespeeld, in de hoop het verdwenen paneel met de Rechtvaardige Rechters terug te vinden. Op de dag dat alle puzzelstukjes in elkaar lijken te passen en Hubert op het punt staat de bergplaats te onthullen, maakt een kleine misstap voorgoed een einde aan diens speurwerk. Hiermee schijnt ook het doek te vallen over een bijzonder spannende en geheimzinnige zoektocht, zo dicht bij de oplossing van het raadsel.


Maar dat is buiten archivaris Isabelle gerekend. Zij slaagt erin de draad weer op te pikken en een reconstructie te geven van wat er met grootvader Emiel en het gestolen paneel verder is gebeurd. Haar verhaal zorgt voor een heel nieuwe kijk op dit negentig jaar oude mysterie met een uiterst verrassende ontknoping.

• Regie: Raf De Graeve • Met: Ivan Pecnik, Veerle De Gussem, Sam Beeckman, ... • Thriller - 2 u 00Meer InfoBrochure



In ‘De Diefte’ verweeft regisseur Raf De Graeve historische feiten en fictie tot een meeslepende thriller over
de grootste kunstroof uit onze geschiedenis en van de mens die er ongewild in verstrikt raakt.

De film is een unieke samenwerking tussen professionele makers en talent uit de Wetterse gemeenschap. Met Ivan Pecnik in de hoofdrol en de steun van productiehuis Moose-Stache, krijgt het project een stevige professionele basis. Tegelijk is het een creatief huzarenstuk van KUNSTacademie Wetteren, waar leerlingen en docenten instaan voor het camerawerk, de historische scènes en de artistieke uitwerking.

'De Diefte' is meer dan een lokaal project. Het is een spannende, sfeervolle en verrassend gelaagde film die ook cinematografisch stevig staat.



BASIS VAN HET VERHAAL

De stoutmoedige diefte van twee panelen van Het Lam Gods van de Gebroeders Van Eyck uit de Sint - Baafskathedraal in Gent in de nacht van 10 april 1934, blijft tot op vandaag een groot mysterie. Arsène Goedertier, een Wetters bankier/zakenman, wordt in het onderzoek naar deze diefstal aangewezen als spilfiguur, mede omdat kopieën van de afpersbrieven in zijn kantoor werden gevonden en hij in zijn laatste ogenblikken tijdens zijn doodstrijd aan zijn advocaat Meester De Vos zou gemompeld hebben: ‘Ik alleen weet waar het paneel zich bevindt…’.

Ondanks uitgebreid onderzoek en de vele theorieën blijft het paneel op heden nog steeds onvindbaar. Om de haverklap komt er iemand met een zoveelste piste en ook recent nog (2018-2019) werden in opdracht van het stadsbestuur in Gent opgravingen gedaan op de Kalandeberg. ALWEER TEVERGEEFS!!!

Maar zijn al deze zoektochten wel nodig? Is het paneel überhaupt nog zo ‘spoorloos’ als men denkt? Of wil men ons dit graag laten geloven? Wie heeft er belang bij dat het mysterie blijft bestaan? Wie heeft er, samen met het paneel, iets te verbergen? Wordt het niet tijd om daar eens dieper op in te gaan?

Ik heb niet de pretentie, nog de bedoeling, om met dit scenario ‘De waarheid, en niets dan de waarheid’ te vertellen. Het is fictie en het verhaal houdt het midden tussen een klassieke detective en een thriller. Mannix meets The Da Vinci Code. De feiten en pistes uit het historische onderzoek dienen als leidraad.


 

HET VERHAAL

De kern van het verhaal speelt in de periode tussen ‘de stoutmoedige diefte’ van de twee panelen van het Lam Gods (de nacht van 10 op 11 april 1934) en de eerste afpersbrief van Arsène Goedertier aan het bisdom Gent op 30 april 1934. Het geeft tegelijk een verklaring waarom Goedertier bijna drie weken heeft gewacht vooraleer hij de eerste afpersbrief stuurde.

Het verhaal ontvouwt zich als een detectivethriller waarin de zestiger Hubert Verhoeven, een man zonder levende familie, op zoek gaat naar zijn roots. Zijn zoektocht leidt hem naar Isabelle Trio, de archivaris van Wetteren. Door haar ontdekt Hubert een link naar zijn grootvader Emiel, die destijds koster was in de Gertrudiskerk van Wetteren en een dagboek bijhield. Dit dagboek werpt een nieuw licht op de Diefte en onthult aanwijzingen over de gebeurtenissen rond de diefstal. Hubert raakt steeds dieper verwikkeld in het mysterie en begint zijn zoektocht naar het verdwenen paneel.

Op het moment dat alle puzzelstukken op hun plaats lijken te vallen, wordt Hubert’s queeste abrupt onderbroken door een tragische gebeurtenis. Hiermee lijkt de kans voorgoed verdwenen om het paneel terug te vinden.

Maar dat is buiten archivaris Isabelle gerekend. Ze heeft Hubert’s zoektocht van dichtbij gevolgd en koestert zelf een diepe fascinatie voor de Diefte. Door het bestuderen van gemeentelijke archieven en notulen van vergaderingen van het college van burgemeester en schepenen uit 1939 weet zij de gebeurtenissen opnieuw samen te brengen.

Het is uiteindelijk Isabelle die de draad terug oppakt en een reconstructie maakt van wat er werkelijk is gebeurd met grootvader Emiel en het gestolen paneel.

De ontknoping is zowel onverwacht als onthullend, voor sommigen zelfs een bevestiging van een lang gekoesterd vermoeden. En wie weet, misschien onthult deze film wel de werkelijke geschiedenis achter dit mysterie dat al 90 jaar voortleeft.

Maar bescheidenheid gebiedt ons om dit niet te hardop te claimen.



WAAROM DEZE FILM…
De diefstal van de Rechtvaardige rechters is een van de meest mysterieuze en opzienbarende kunstroven uit de vorige eeuw. Door het kunsthistorisch belang van het retabel ‘Het Lam Gods’ van de gebroeders Van Eyck is deze kunstroof, en het mysterie errond, werelderfgoed geworden. Het is dan ook vreemd te noemen dat op heden nog steeds geen langspeelfilm aan dit onderwerp werd gewijd. Een opportuniteit dus en de hoogste tijd om hier verandering in te brengen. En misschien kan naar aanleiding van de uitkomst die in dit scenario wordt naar voor geschoven, het originele paneel van de Rechtvaardige Rechters terug in het frame worden gezet? Heel misschien wordt het Bisdom en het Vaticaan, ook in deze zaak, genoodzaakt het deksel van de doofpot te lichten? Het zou in elk geval een mooie reünie zijn met de andere gerestaureerde panelen van het retabel.

Raf De Graeve